Friday, March 18, 2011

Botol susu polikarbonat (polycarbonate) dan poliporpyrin (polyporphyrine)

Dear readers,


Sekarangtengah heboh mengenai isu botol susu kan..bagi ibu2 yang concern pasal kesihatan, dah sah2 tak bole duduk diam pikir pasal botol susu anak masing2..ini bole ke tak bole ke..



Pada pandangan saya, penjelasan yg diberi oleh pihak media sangat kabur..apa itu polycarbonate (PC) dan polyporphyrine (PP)..mungkin ada di antara kita tak begitu kesah tentang kesan jangka panjang tersebut..since orang kate toksik tu paham2 je la, betul tak..tak yah la nak selidik beria2 lagi...dah toksik tu full stop, buang je dalam tong sampah..itu kalau saya la, mayb anda2 yg lain berbeza pendapat..



tapi nak buang dlm tongsampah pon kita kene kenal..botol susu tu yg diharamkan ke tak? apa bezanya..



ok..first..tengok kat bawah botol susu anak2 anda..ada dilabel PP or PC..PP masih selamat, and PC yg ada mengandungi bisphenol A yang meresap bila suhu mencecah 80 darjah celsius.



dah jelas kan?...so tak yah pening2 lagi..



second...macam mana kalau bawah botol susu tu tak tulis apa2..tak kata apa2 pon...haa yg tu anda harus menggunakan pancaindera yg ada untuk membezakan..mana PC and PP..kebanyakan PC memang tak berlabel sebagai PC kat bawah botol..so paham2 je la ye..



nak guna pancaindera..sila lihat perbezaan ketara di bawah...


yang terang lutsinar bersih berkilat dan keras bila dipicit..itulah PC...sebb die guna bisphenol A tu utk wat semua ciri2 tersebut...yang pendek tu PP..yang panjang tu PC


ini PC



ini PP..kelabu je..tak lutsinar..bila di picit dia agak memberi..susah skit nak pecah yg ni..


so..utk kebaikan pilih PP..tapi terpulanglah tepuk dada tanya selera..kalau sakit nanti jumpa dr..
daa..
wassalam.








4 comments:

HEMY said...

wpun lmbt lagi sy nye turn ...tp sy amek tau utk org len le

wahida said...

hemy..
bagus utk tau ni..hidup kita dikelilingi dgn budak2..at least kita bole bg nasihat kat mak ayah die..sian budak2 tak bersalah..mak ayah yg sumbat diorang dgn botol susu tu.

izzah said...

Salam, kenapa blog nih dah lama sangat sepinya....

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)