Monday, March 14, 2011

DIVORCE / cerai



hello guys out there..jgn marah dgn posting x ni ...kenyataan ini kalau rasa tak sesuai dgn diri anda, baguslah alhamdulillah..tapi kalau ada ada bibit2 rasa nak buat mcm tu cepat2 la sedar dan insaf...kalau tak pon terpulangla..esok2 kat akhirat tanggungla sendiri.


seorang lelaki ni saya namakan dia sbg L..mengahwini seorang perempuan bernama P. mereka berkawmin 18 tahun yang lalu dan sehingga kini memilki anak 3 orang..yang tua tunggu SPM dan yang kecik sekali Form 1.


semasa baru berkahwin, si P sanggup menurut si L sehidup semati walaupon hanya tinggal di rumah setinggan. hati siapa tak sedih kalau ahli keluarga waima kawan kita sekali pon...elok dgn mak ayah dok umah batu tiba2 dok umah setinggan yg tak hygenic..ni kira buat rumah pon pakai kayu yang hanyut kat sungai. Tapi si P tak kesah kerana itulah nilai kasih sayang seorang isteri pada suami (konon).


mereka hidup aman bahagia..hepi dgn rezeki yang Allah tambah dari sehari ke sehari. si L membuka bissness catering n canopy sehingga la satu hari kami memanggilnya toke besar. Duit bukan lagi masalah pada mereka sekeluarga. Lalu mereka pon berpindah ke rumah yang di beli hasil dari titik peluh sdr.


tapi itulah lelaki..dgn pertambahan usia si P, bertambah juga saiz badan, jeragat di muka dan tidak lagi cantik dan menarik seperti dahulu, hati si L mula goyah. Memang kalau dulu si L jalannya tunduk..sekarang ni dah pandai macam2..(memang kami sekeluarga susah nak caya)..but nothing is impossible..apa yg ditakuti tu terjadi juga.


bila si P dapat tahu si suaminya ada hubungan dgn betina lain, si suami bukan saja lebih lega tapi lebih berani...perang demi perang meletus...bukan si suami nak selamatkan keadaan, tapi die lebih berani dgn menunjukkan aku lah hero..kau peduli apa??..balik kerumah dengan love bites penuh di dada..astaghfirullah..sangat menjengkilkan. Tambah2 bagi seorang lelaki yg sudah menunaikan umrah. Kasihan si P, inikah nilai kasih sayang seorang lelaki...naiknya bisness si suami berpaksikan kekuatan si isteri...kalau takda si P ni belum tentu die boleh naik sebegini rupa..siapa yang jadi tulang belakang selama ni...bermula dari membasuh kain kanopi dan sarung kerusi sampailah ke kerja2 mengisi borang pinjaman bank..semua di uruskan oleh si P...dan si P ini juga adalah penjamin kpd segala hutang2 pinjaman peribadi si L ni.


kerana tidak tahan maruah diri di injak2 sebegitu, si P decided to divorce..mcm org mengantuk disorong bantal..si L pon ape lagi..8/3 baru ni si P dapat surat mahkamah minta hadir utk perceraian..sekali lagi kasihan si P kerana she is just a housewife. Lepas ni nak sewa rumah nak itu nak ini...


entahla kawan2 alam maya...semoga Allah memberi balasan setimpal kepada si L atas perbuatan maksiat dan kezalimannya pada isteri..
antara alasan si L nak bercerai dalam surat mahkamah tempoh hari - hilangnya rasa kasih sayang pada isteri.. :P


memang lelaki berhak kawin lebih dari satu..tapi dulu kenepa masa bercinta tak cakap pada bakal isteri "saya tak janji akan setia pada awak seorang..sebab kalau saya mampu nanti saya nak kawen lebih dari satu" kenapa tak terus terang begitu..kenapa pada awal semuanya kau yg satu..kenapa jadi penipu..sebab takut takda pompuan nak kan?..tau pun, tapi ingat, islam menghalalkan kawen lebih dari satu..tapi islam tak pernah menghalalkan penipuan.
so pada lelaki yg blum kawen..pls inform your couple, i cannot promise u, u can be the only wife of mine...at least do not be org munafik dan penipu besar..


but what to say? itulah nilai kasih sayang seorang lelaki...kasih sayang mereka perlu dibalas dengan apa? tepuk dada tanya selera...


wahai lelaki,

kalau kecantikan yang kau cari..maka kau takkan berhenti berlari dan mencari

kalau nafsu serakah yang kau junjung, kau juga tak kan puas meneliti setiap gadis yg datang dan pergi..

tetapi kalau kedamaian dan cinta kerana keredhaan allah yang kau cari..cukuplah dgn seorang isteri penyejuk di mata penawar di hati..

kerana disitulah letaknya kebahagian abadi, kekal sehingga ke ahirat nanti..

jangan kau menjadi seperti anjing yang tamak..kerana ramai yang akan memegang kaki mu sebagai suami-suamiku dan ayah-ayahku waktu di titian siratulmustakim nanti..

jadilah kau lelaki tempang dan busuk lagi hina di sana nanti andai tanggungjawab menjaga SEORANG isteri pon belum tentu kau mampu tanggungi!!


renung-renungkanlah sahabat...

4 comments:

Granny Hani said...

mata yang memangdang tak seberat bahu yg memikul..huhuhuuu..

HEMY said...

jahanam tol...kalau nk betol..biar cara baik (bukan sokong, tapi kalau dh tkleh halang at least cara elok kan)

ni kalau dh tahap buat maksiat..mmg jahanam la..siannya kawan Dr tu

wahida said...

hani..
hy salam perkenalan..

hemy,
ni bukan kawan i, ni my sister..dasat kan?..nanti i akan update pasal ni from time to time.

Free Novel said...

Erm... lelaki in unpredictable. mereka akan nekad bila buat sesuatu perkara. memang menyakitkan hati. tetapi sebagai perempuan kita jgn bergantung pada lelaki. bila kita depend sangat pada diorg, mereka akan fikir mereka berkuasa penuh. Saper yang tak sayang pada suami. tambah pula hubungan yang terjalin sudah sampai berpuluh2 tahun. tetapi sebagai perempuan kita ada hak.Jika dia ckp dia tak sukakan kita, cakap depan muka dia
"terima kasih sebab sayang kita dahulu. jika awak rasa dia perempuan yang terbaik awak rasa untuk diri awak,sampai awak nak tinggalkan saya, awak kahwinlah. sebab saya tahu saya akan jumpa dengan lelaki yang terbaik untuk saya nanti," jalan penuh bangga n leave them alone......HEHEHE