Saturday, April 18, 2009

nak kurus dan nak sihat

Halloo..
posting kali ni I nak story pasal azam tahun 2008 yg tak tercapai dan di teruskan ke tahun 2009.
semua bole agak kut ape die kan...yg mane tak paham lagi, let me tell you, I am now 10 kiloes extra from the ideal body weight. Wow, that is horrible kan..tapi memang betul..some of my friends cakap..ok je cuma nampak chubby skit..tapi, mentaly I tension sebb now bila nak pilih baju kene pegi fitting room..kalau dulu tak payah. End up, banyak la baju kurung je yg di beli..hubby pon ade cakap, takde baju lain ke nak gi keje asik pakai baju kurung je...sigh sigh..
perhaps, ada sesetengah org tak kesah..tapi I sangat kesah..not only to look good but what is more important is to have a healthier health..
sorry, I ni kuat berimaginasi..bayangkan kalau lemak yg berlipat jelas kelihatan, mcm mana pulak dengan lemak yg terkumpul di blood vessels that supply your heart??..pikir jgn tak pikir.
tak dinafikan..memang runsing tiap kali cubaan diet low carb langsung tak menampakkan hasil..dulu b4 kawen, I have tried several plans and it works:
(sape teringin bole cuba)
1-cut down your carbo intake esp. rice
2-ganti rice dengan whole meal bread
3-exercise sekurang2nya 20 minit 2X seminggu
memang berhasil tapi perlukan will power yg tinggi.
berbeza dengan now, will power masih tinggi, usaha dah buat tapi yg ke 3 tu je takleh nak wat..sebb dah bounded dengan anak (mane nak dan balik dah malam)
dah makan tahun dah ni..tak jugak turun2..now berat I 57kg..turun 55 naik balik 57..adeh la..tensen.
ade jugak suare2 yg dok berbisik..buat pe nak kurus now, tunggu habis beranak 3 ke 4..dah stop baru la kuruskan badan..yg ni saya bantah lah..boleh ke kita postpone something related to our health??...nak tunggu dah plak tersumbat jadi arterosclerosis baru nak diet tu payah le..tul tak..
yeah, i am beauty-concious but in the same time health-concious...lagi pon..biarla kita catik pon dapat pahala utk suami yg memandang..
memandangkan tahun 2009 dah nak masuk bulan ke 5 tapi usaha masih tak membuahkan hasil.. nekad..last friday, I dah sign up utk join slimming program..keluar lah $$$$ jugak..tapi kalo berbaloi takpelah..
hehehhe..uol nak tau ape program tu?? nantilah kalo dah berhasil I bgtau..
but readers out there..ni amaran keras tau..jgn sesekali berani2 nak buat liposuction..very risky....nak tau risiko die..nanti next posting I story..
mayb some of you would like to know, mcm mana nak tau berat terlebih ke, ideal ke or memang dah obes..
ok ni rujukan utk kengkawan semua..bolehla adjust sendiri ye..base on BMI.
BMI Categories:
Underweight = <18.5>
Normal weight = 18.5-24.9
Overweight = 25-29.9
Obesity = BMI of 30 or greater
ok mcm mana nak kire BMI?? ade formula die tapi kalo malas ni masuk je webpage nih..http://www.nhlbisupport.com/bmi/bmicalc.htm die leh tolong kire sekali
mine is 25 ..just nice masuk overweight...
next friday will be my 1st session with the prog..nantikan kesah selanjutnye ye..(dah kurus sure I post gambar b4 and after..but not for now le ye..malu)
akhir kata..sayangi lah jantung kita..

8 comments:

kirana said...

wah2!pasni ramping slim mcm kerengga laaaa
waduh jeles!

Mak Su said...

maksu pun sgt memikirkan hal macam ni, memang usaha nak ramping semula, tapi memang payah :(

anyway, maksu tak putus asa :)

HEMY said...

exercise perlu ada sbg susulan kepada pemakanan kan DR kan kan??

Mama-Danish & Sarah said...

cuba tambah dalam menu makanan ngan oats untuk serap lemak2 yang ada. baik untuk jantung kan doc.?

yushida03 said...

since i quit smoking - (alhamdulillah. semoga berterusan), selera makan pulak yg menjadi2. hilang bahaya rokok, dtg lak bahaya obes.

huh!

dr_wahida said...

kirana,
eh, bole la bukak balik kotak baju lama yg ade kebaya nyonya itew..hehhe

maksu,
go maksu go...when there is a will there is a way.

hemy,
yo lah..amboii mentang2 die sportman.. :)

mana D&S
oats bagus sebb die serap cholesterol.

yushidao3,
ala you kan laki metabolisme is significantly higher than women. so senang nak turun kalo makan banyak pon..what you need is to exercisae regularly. petang2 gi lah joging or main badminton ke.
semoga terus tak merokok ye.

dRGonDRonG said...

err...dr wawa...
overweight for ASIANS is 23 not 25...
tats d latest BMI for us...
so it means not 10kg, more than tat kan?
ops!

Skin said...

wahidah, jgn lupa post pix nnt.. mmg and saya agree dgn awak, before anak 3-4 patutnya dah jaga health and diet.. good luck.